مردم و رسانه

آخرین نظرات

این بسیار نگران کننده است که ما هر روز ساعات قابل توجهی از اوقاتمان را جلوی تلویزیون هدر می دهیم و از آن خطرناک تر وقتی است که کودکانمان به جای آنکه در کنار ما باشند، به تماشای تصاویر این جعبه ی جادو می گذرانند و صحنه هایی را مشاهده می کنند که نمی بایست بسیاری از آنها را در این سن تجربه می کردند.

سلام. چند وقت قبل کتابی به دستم رسید که عنوانش تاثیر عجیبی بر روی من گذاشت بدون آنکه شروع به خواندن محتوای آن کنم.

کتابی حاصل  تحقیقات چند ساله ی یک استاد و نظریه پرداز علوم ارتباطات؛ پروفسور نیل پستمن در کتابی با عنوان " نقش رسانه‌های تصویری در زوال دوران کودکی " یا به عبارت صحیح تر: نقش تلویزیون در ربودن گوهر طفولیت از زندگی انسان، به بررسی نقش تخریبی رسانه های تصویری به پرچم داری تلویزیون می پردازد.


اما این نقش تخریبی یا به عبارت بهتر، نقش نابود کنندگی تلویزیون در کجاست؟ به اعتقاد پستمن، کودکان با دیدن فیلم‌هایی با موضوعات خشونت, کشتار, آدم‌ربایی, سرقت, برهنگی و ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی, دوران کودکی خویش را به نابودی می‌کشانند.

پروفسور نیل پستمن. 1931 تا 2003 .


این بسیار نگران کننده است که ما هر روز ساعات قابل توجهی از اوقاتمان را جلوی تلویزیون هدر می دهیم و از آن خطرناک تر وقتی است که کودکانمان به جای آنکه در کنار ما باشند، به تماشای تصاویر این جعبه ی جادو می گذرانند و صحنه هایی را مشاهده می کنند که نمی بایست بسیاری از آنها را در این سن تجربه می کردند.


خواندن این کتاب را به همه ی والدین، مسئولین فرهنگی و علاقه مندان حوزه ی علوم ارتباطات اجتماعی توصیه می کنم.


معرفی مختصر کتاب برگرفته از سایت bookroom.ir


دوران کودکی و طفولیت مرحله ای از زندگی یک انسان است که اقتضائات و ایجابات ویژه خود را دارد. اما امروزه کودک در حالی به تماشای برنامه های تلویزیون می نشیند که در برنامه های این جعبه جادو، تفاوتی میان کودک و بزرگسال وجود ندارد. خشونت، آدم ربایی، سرقت، برهنگی و سکس، ناهنجاریهای اخلاقی و ... همگی پیوسته در معرض دید کودک و بزرگسال به طور یکسان قرار دارد. ثمره این وضع، اختلال و تزلزل دوران کودکی و عدم سپری شدن این مرحله از زندگی به صورت طبیعی خواهد بود.


نویسنده کتاب حاضر که جامعه شناسی امریکایی است معتقد است که صنعت چاپ و رسانه های نوشتاری موجب بیداری و مورد توجه قرار گرفتن مقوله «کودکی» در غرب گردید. در مقابل، ظهور رسانه های تصویری باعث زوال و انقراض پر شتاب این دوران گردیده است. وی در این کتاب در صدد بررسی و موشکافی علل و ریشه های این مساله است.


این کتاب در دو فصل تنظیم شده است. در فصل نخست نویسنده کوشیده است تا زمینه های پیدایش و مورد توجه قرار گرفتن «دوران کودکی» را در غرب، پس از رنسانس و پیدایش صنعت چاپ مورد بررسی قرار دهد و در فصل دوم به بررسی شرایط و دلایلی که موجب به خطر افتادن «دوران کودکی» در زمان حاضر یعنی عصر رسانه های تصویری گردیده است،می پردازد.


مشخصات کتاب:


نویسنده : پوستمن - نیل
مترجم : طباطبائی - صادق
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۸/۰۶/۰۸
رده دیویی : ۳۰۵.۲۳
قطع : رقعی
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۳۲۸
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۵۲۵۰
شابک : ۹۶۴-۴۲۳-۴۲۵-۱


نظرات  (۱)

  • عرفان اقوامی
  • بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام و درود بر شما دوست عزیز
    روز معلم گرامی بــــــاد!
    با مقاله ای متفاوت و بحث برانگیز در خدمت شما هستم 
    لطفا نظر خود را درباره ی آن بیان کنید
    در صورتی که تمایل به تبادل لینک دارید در بخش نظرات وبلاگ عنوان کنید.
    موفق و پیروز باشید
    یا علی (ع)
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی