مردم و رسانه

آخرین نظرات

 اینترنت
     
 بررسی محققان نشان می دهد که بین 30 تا 40 درصد از والدین نحوه استفاده از کامپیوتر و اینترنت را از فرزندان خود می­ آموزند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مقاله­ ای که اخیرا در نشریه ژورنال ارتباطات منتشر شده نشان می­ دهد که بین 30 تا 40 درصد از والدین نحوه استفاده از کامپیوتر و اینترنت را از فرزندان خود می­ آموزند.

ترزا کورئا از دانشگاه دیه­گو پورتالز در سانتیاگو، شیلی، با 14 مجموعه مرکب از فرزندان و والدین مصاحبه­ هایی عمقی انجام داد و از 242 مجموعه مرکب از والدین و فرزندان­شان نظرسنجی کرد.

وی دریافت که در بیش از 40 درصد از موارد، کودکان در تمام انواع مطالعات فناوری (اعم از کامپیوتر، موبایل، اینترنت، شبکه­ های اجتماعی) بر والدین خود تاثیر می­ گذارند؛ در این تحقیق، نمره بچه­ ها در مقایسه با والدین­شان بالاتر بود و این امر حاکی از آن است که والدین لزوما از این تاثیرگذاری مطلع نیستند. همچنین والدین با فناوری­ها از طریق خودآموزی آشنا می­ شوند.

این فرایند تاثیر فرزندان بر والدین بیش­تر در مورد مادران و در خانواده­ هایی با سطح اجتماعی پایین­ تر صادق است. شبیه به همین اتفاق در خانواده­ های مهاجر کم­ درآمد نیز رخ می­ دهد و فرزندان به منزله پیوند زبانی و فرهنگی میان خانواده و محیط جدید عمل می­ کنند.

رسانه­ های دیجیتالی برای خانواده­ هایی با سطح اقتصادی و اجتماعی پایین­ تر در حکم محیطی تازه­ اند و فرزندان خانواده­ های فقیرتر با احتمال بیش­تری در معرض دریافت اطلاعات فناوری­های نو از مدارس و دوستان­ هستند و به نوبه خود به والدین­شان آموزش می­ دهند.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، مطالعات گذشته به بررسی ارتباط تاثیر اعضای جوان­تر خانواده­ ها بر اعضای مسن­ تر در زمینه علوم کامپیوتر و اینترنت پرداخته­ اند که در این تحقیقات، برخلاف تحقیق اخیر، از روش­های کیفی استفاده شده و میزان رخداد این فرایند و عوامل دخیل در آن مورد بررسی قرار نگرفته است.

به گفته کورئا، این واقعیت که انتقال فناوری از سطوح پایین خانواده به سطوح بالاتر بیش­تر در مورد مادران و در خانواده­ های به لحاظ اجتماعی و اقتصادی پایین­ تر رخ می­ دهد دلالت­ های ضمنی مهمی دارد. زنان و فقرا معمولا در گزینش و کاربرد فناوری­ ها عقب­ تر از سایرین­ هستند. در بسیاری از موارد این افراد راهی برای آشنایی و استفاده از فناوری­های جدید ندارند، و از آن مهم­تر، احتمال وجود دانش، مهارت، توانایی درک و برخورد مثبت با رسانه دیجیتالی در آنان کم­تر است.

این نتایج حاکی است که مدارس مناطق کم­ درآمد باید به طور ویژه مورد توجه دولت­ها و برنامه­ های زیربنایی برای ترویج رسانه­ های دیجیتالی قرار گیرند.

  • ابوذر رحیمی

اینترنت

والدین

کودکان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی